A problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése - Műhelymunka
1. alkalom 2018.05.11. 14:00-16:00
"A kreativitás nem tartozik a fontos dolgok közé. A kreativitás a legfontosabb dolog."
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.11-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) első rendezvénye. A műhelymunka alkalmával a résztvevők a kreatív gondolkodás fontosságáról hallhattak előadást Mahaleczkyné Hallók Edit által. A kreativitást előtérbe helyező tanulási tevékenységek megvalósítását célzó, kidolgozott tematika is bemutatásra került. Az előadó részletezte a metakogníció fontosságát és a módszereket, amikkel elsajátítható, illetve a különböző érdeklődésű és képességű tanulók fejlődését és fejleszthetőségét elősegítő metódust. Fontos lépés az igények és a már meglévő tanulási módszerek felmérése. Az előadó gyakorlati feladatsort is prezentált, amiben példákon keresztül mutatta be a kreativitás beépítésének módszerét a tananyagba.
2. alkalom 2018.05.11. 16:00-18:00
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.11-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) második rendezvénye.
A műhelymunka következő alkalmával a résztvevők további részletes bemutatást hallhattak a kreatív gondolkodás fontosságáról. Az előadó részletesen bemutatta a kreatív folyamatot és a kreatív személyiséget, amit felismerhető és megfelelően körülírt tulajdonságokkal prezentált. Az előadáson megfogalmazták, hogy a különböző képességű diákok is fejleszthetőek differens módszerekkel, és odafigyeléssel elérhetőek a következő célok: kulturális kifejezőkészség, kritikus gondolkodás, kezdeményezőkészség. Különböző asszociációs feladatokat is gyakoroltak a rendezvényen, amiket majd a diákokkal együtt beleépíthetnek a tanórai keretbe.
3. alkalom 2018.05.11. 18:00-20:00
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.11-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) harmadik foglalkozása. A műhelymunkán bemutatásra kerültek a kreativitás egymásra épülő szintjei (többek között: kifejező kreativitás, produktív, feltaláló, újító, teremtő). Különböző gyakorlófeladatokat (kártyás, kézműves) próbáltak ki a résztvevők, amiket fejlesztés és bővebb kidolgozás után az állandó tematikába is bele lehet venni a diákok számára. A gyakorlófeladatok nem rutinszerű megoldási módszereket követeltek meg a résztvevőktől, felmérve a kreativitási metódusokat.Felhasználásra került egy szellemi rugalmasságot fejlesztő könyv is.
4. alkalom 2018.05.19. 8:00-10:00
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.19-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) negyedik műhelymunka foglalkozása.Az előadáson részletesen szó esett a kreativitásfejlesztő technikákról és a komplex kreativitásfejlesztő programokról. Számos fogalmat írtak körül: pl. brainstorming, mandala, "gondolatugrasztás", véletlen szó módszere.A résztvevők képi feladatokat is gyakoroltak, illetve fejlesztették a csapatmunkát. Különböző döntéshozó folyamatokat mutattak be közösen, hogy a különféle képességű diákoknak is prezentálni tudják a módszereket, és lehetőségük legyen az egyéni fejlesztésre is.A csapatmunka mellett az egyéni kreatív feladatokra is hangsúlyt helyeztek.
5. alkalom 2018.05.19. 10:00-12:00
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.19-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) ötödik rendezvénye. A műhelymunkán a "mandala" módszert mutatták be, majd gyakorolták a résztvevők. A mandala módszer egy szellemi technika, amit a diákok könnyen használhatnak ötletek feljegyzésére, tervezésre. Hasznos módszernek bizonyult a gyakorlások során, mert egyénileg és csapatmunkában is egyszerűen alkalmazható, illetve elkészüléséhez nincs szükség másra, csak a diák saját képességeire és ötleteire, amit a módszer segítségével egyénileg is rendszerezni, követni tud. A módszer megköveteli, hogy a diák alakzatokban gondolkodjon, és lássa a probléma és a megoldás közti összefüggést. A mandala módszerrel egy megoldandó probléma köré építjük ötleteinket, így adva keretet a gondolatainknak. A módszer sikeres bemutatása után rögtön egyetértés született azt illetően, hogy a mandalát a tematika részévé kell tenni.
6. alkalom 2018.05.19. 12:00-14:00
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.19-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) hatodik rendezvénye. A műhelymunkán asszociációs feladatokat csináltak a résztvevők. Fontos volt, hogy egy-egy alakzatról, képről minél több dolog jusson eszükbe. Felsoroltak matematikai és amorf alakzatokat is, illetve különböző színes mintákat. Az asszociációs feladatok hasznosak abban, hogy lebontsuk az "egy kérdés-egy válasz" berögződését, és ne a már megtanult tapasztalatokra hagyatkozzanak, hanem saját képzelőerejükre.
7. alkalom 2018.05.19. 14:00-16:00
A Sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakgimnázium és Szakközépiskolában 2018.05.19-én került megrendezésre a 7 alkalmasra tervezett projekt (EFOP-3.3.7-17-2017-00061) hetedik és egyben utolsó rendezvénye.
Az előadáson a foglalkozás céljait átismételték: az új képzési módszertan kidolgozását és az iskolán belüli informális tanulás állandó tematikájának és tartalmainak kidolgozását. Az eddigi alkalmak eredményeit és fejlesztéseit összesítették egy tematikában, megosztották egymással azokat a tapasztalatokat, amiket a műhelymunkán szereztek. A feladatmegoldásokban a résztvevők aktívan részt vettek, a megoldási lehetőségeket a csapatmunkák során közösen vitatták meg. A résztvevők saját iskolai élményeiket is megosztották a csoporttal. Megbeszélték, hogy számukra milyen kreatív technika vált be a leghatásosabban, melyik technikát oktatnák szívesen. Bemutatásra került a digitális világ változása a kreativitás fejlesztése tekintetében, a számítógépek használata a cél elérése érdekében. A csoport elégedetten zárta le a foglalkozást.